למכון ABC דרושים
אקדמאים או סטודנטים, עם יוזמה ומעוף, להוראת תכניות המכון, המלוות בהשתלמויות, הדרכה וליווי.
דרישות הכרחיות:
נסיון בהדרכה או למידה.
אנגלית ברמה אקדמית.
חושבים שאתם מתאימים? צרו קשר!

Growing With Abc לגן חובה, א'-ב'

Growing With Abc
התוכנית לתלמידי גן חובה, כתות א'-ב'

(מאושרת ע"י משרד החינוך)

תוכנית זו הינה תוכנית הדגל של המכון ופועלת בהצלחה למעלה מ-8 שנים, בעשרות בתי ספר.

להורדת קובץ PDF בעברית

להורדת קובץ PDF באנגלית

על התוכנית: רציונל, מטרות, תכנים, שיטה ומבנה.

"Growing With Abc" הוא קורס משולב באנגלית המיועד ללומדים צעירים בגיל הרך.
הקורס מעניק לתלמידים מיומנויות קדם קריאה, אוצר מילים ויכולת תקשורת בעל פה.
הספר מכסה את התחומים שהוגדרו בתוכנית הלימודים באנגלית מטעם משרד החינוך.

השיטה המיושמת בספר “Growing With Abc” מבוססת על גישת "האינטליגנציות המרובות" הטוענת לקיומן של סוגי אינטליגנציה מגוונים:
אינטליגנציה ויזואלית-מרחבית – שימוש בעזרים ויזואליים כגון ציור, המחשה והעמדת פנים.
אינטליגנציה מוסיקלית – שימוש בשירים, לחנים ומקצבים.
אינטליגנציה תנועתית – מבוססת על משחקי גוף, משחקי תפקידים, שפת גוף.
אינטליגנציה מילולית - שימוש בכלים כגון שיחה פורמאלית ובלתי פורמאלית.
אינטליגנציה לוגית – מתמטית – ידיעה המתרחשת תוך כדי יישום תהליכי חיפוש וגילוי.
אינטליגנציה תוך אישית –יכולת התבוננות ורפלקציה אישית.
אינטליגנציה בין אישית - עבודת צוות, למידה תוך כדי שיתוף פעולה, פרויקטים קבוצתיים.

התיאוריה של גרדנר טוענת לקיומם של סוגי אינטליגנציות שונות הנשלטות ומבוקרות על ידי אזורי המוח השונים. כל אדם עשוי להיות בעל כישורים אלה או אחרים. על תהליך הלימוד להקל על השימוש באינטליגנציות השונות הקיימות אצל כל תלמיד ולהעניק לו את מירב הזדמנויות לצורך פיתוח יכולותיו הייחודיות.

בתוכנית "Growing With Abc" מושם דגש רב על תהליך פיתוח האינטליגנציה הרגשית. אינטליגנציה רגשית היא יכולתו של האדם לפתח את רמת מודעותו העצמית, לפתח את השליטה על דחפיו, לעודד פיתוח בטחון עצמי, מוטיבציה אישית, יכולת תקשורת חברתית, הסתגלות וכישורי שיתוף פעולה.
על המורים מוטלת חובה למצוא את הדרכים לגילוי ולהבנת הגורמים המעוררים ומדרבנים את התלמידים לצורך קידום הרצון והאהבה ללמידה ולעורר את סקרנותם הטבעית והכוונתם האישית.

אינטליגנציה רגשית היא שילוב בין יכולות רגשיות וחברתיות, מיומנויות הקובעות את רמת היעילות ההבנה וההבעה, הבנת האחר והתקשורת וההתייחסות אליו, התמודדות עם דרישות היום יום.
לפי פרופסור בר און "אין למידה קוגניטיבית ללא התערבות הרגש. אין רגש ללא התערבות המחשבה".

מטרות התכנית:

  • הקניית מיומנויות קומוניקטיביות באנגלית וטיפוח תהליך החיברות (סוציאליזציה) בקרב ילדים בגיל הרך.
  • חשיפת התלמידים לשפה האנגלית בסביבה תומכת ומשוחררת.
  • יצירת הזדמנות לרכישת השפה האנגלית בסביבה אותנטית ורלבנטית.
  • הצגת מגוון סגנונות לימוד המתאימים לצורכיהן של אוכלוסיות תלמידים שונות.
  • הגברת מודעות "האני", חיזוק קהילת הכתה וקהילת האם החוץ-בית ספרית.
  • קידום אופני למידה אינטראקטיביים.
  • עידוד ופיתוח רגשות חיוביים כלפי תהליך הלמידה באופן כללי, תוך כדי רכישת המיומנויות.
  • הצגת חוויות למידה משמעותיות, רלבנטיות ואותנטיות.

    מטרות אילו עולות בקנה אחד עם מטרות משרד החינוך.


התכנית בנויה כך שהיא מזמנת לילדים אפשרויות לאגור חוויות למידה משמעותיות תוך כדי יצירת אקלים כתתי נאות התואם את רמת ההתפתחות של קבוצת הגיל.
התוכנית "Growing With Abc" יוצרת הזדמנויות להתפתחות חברתית ורגשית ומציעה חוויות למידה קוגניטיביות להעשרת ידע העולם תוך כדי עידוד יצירתיות והנאה.
דפוסי מערכי השיעור
עקרונות ההוראה המרכזיים מוצגים בכל שיעור באמצעות בובת ABC.
השימוש בבובה מעניק לתלמידים את ההזדמנות למעורבות רגשית בתוך האירועים המתרחשים לאורך כל הספר.
פעילויות
התכנית מציעה מגוון רחב של משחקים, הצגות, דיאלוגים, שירים ולחנים המאפשרים לכל ילד ללמוד בדרך המתאימה לו ביותר, בהתאם ליכולות הלמידה שלו.


מדוע כדאי ללמוד אנגלית בגיל הרך?
מתכונת התכנית מכוונת לגילאי 6-8 (שלב טרום הקריאה של רמת הבסיס, שלב ראשון)
מהן היתרונות ארוכי הטווח של למידת שפה שנייה בגיל הרך?
בנוסף לפיתוח יכולת ארוכת טווח של תקשורת אנושית, יש ביכולתם של ילדים הלומדים שפה שנייה לשפר הן את ביצועיהם הלימודיים והן את המיומנויות הדרושות להם לפתרון בעיות. רכישת המבנה של שפות זרות מאפשר לילדים ללמוד עקרונות חשובים של שפת האם שלהם. בנוסף לכך, קיימת בקרב ילדים בגיל הרך רמת קיבעון נמוכה יותר והחשש לעשות שגיאות אינו מהווה מכשול.
הרחבת אופקיהם של הילדים והענקת הזדמנויות תקשורת עם מגוון אנושי רחב, יכולת הבעה באופנים שונים וחשיפתם לתרבויות שונות – אלו הם חלק מן היתרונות של הקניית שפה זרה שנייה בגילאים אלה.
"הרוכשים המתחילים את החשיפה הטבעית לשפה שנייה במשך הילדות משיגים יכולות לשונית גבוהה יותר מאלה המתחילים ללמוד שפה שנייה בגילאים מתקדמים".
(S. Krashen, R. Scarcella, & M. Long (eds.), Child-Adult Differences in Second Language Acquisition, Newbury House)

...."במצבים טבעיים, אלה שחשיפתם לשפה שנייה מחילה בגיל הרך בדרך כלל עולים ביכולות שלהם על אלה שהחשיפה נעשה בגיל מתקדם יותר"...
(Singleton, D. (1989), Language Acquisition: The Age Factor, Clevedon Multilingual Matters)


התכנים בתוכנית:
במרכזו של הסיפור “Growing With Abc” ניצבת בובה מושכת, ידידותית, בשם ABC.
הדמות נשלחת מכוכב רחוק לכדור הארץ ללמוד את צורות החיים האנושיים על פניו. הכוכב ממנו בא ABC, שונה בתכלית מכוכב הארץ, ולכן הוא מקבל מטלה על פיה הוא צריך לחקור מספר נושאים ביניהם: מספרים, צבעים, חלקי גוף, מזון וחיות. הוא מצליח במילוי משימתו בעזרת המשפחה ה"מאמצת".
התלמידים בכתה מעורבים בלימודיו של ABC בכך שהם עוזרים לו בחקירת הנושאים, באמצעות פעילויות שונות שבסיומן נוצרים תוצרים שונים. פעילויות אלה אמורות לעזור לתלמידים להמחיש כל מה שABC לומד על פני כדור הארץ.
הספור עצמו מהווה יחידה אחת שלמה,המורכבת מ 14 סיפורי-תמונה, המחוברים זה לזה בחוט מקשר. כל סיפור מהווה יחידה העומדת בפני עצמה אך ניתנת לשיוך לחוט המקשר של הספור.
הסיפורים כוללים תיאור של פעילויות היומיום של ABC, הגילויים שהבובה עושה וכמה מן הבעיות בהן היא נתקלת. בדרך זו, מפתחים התלמידים מערכת יחסים רגשית עם ABC ובהדרגה מזדהים עמה.
בנוסף לכך, כוללת התכנית שתי אגדות ילדים, המשתלבות בסיפור המסגרת.
הבובה היא חלק אינטגראלי מכל שיעור והיא מעניקה לתלמידים את ההזדמנות להגיב לאירועים המתרחשים לאורך כל הסיפור.
התלמידים משוחחים עם ABC וביחד הם חוגגים את ההנאות המצויות בטבע, הם מבקרים בחווה ומתבוננים בחיות, הם מארגנים מסיבת יום הולדת לאחותו התינוקת של ABC או משוחחים על החסרונות שבהחזקת חיית מחמד כנגד רצון הוריהם.
התלמידים מקבלים עידוד לדון בבעיות היומיום של ABC (בשפת האם), ובאותו זמן הם לומדים ליצור קשר בין בעיותיהם לאלה של הבובה, עובדה ההופכת את תהליך הלמידה למשמעותי.
תהליך מעורר עניין זה מעודד את התלמידים למעורבות אישית ורגשית.
על המורה ליצור אקלים כתתי תומך, חיובי ומשוחרר מחרדות.

שיטות ההוראה

להלן תיאור כמה משיטות ההוראה הכלליות המוצעות במדריך למורה:

1. הצגה וחיזוק אוצר המלים:

א. אוצר המלים החדש, המלים והביטויים, מוצג באמצעות דרכי התבוננות והאזנה למורה במקביל להקראת
סיפורי התמונות.
ההצגה הראשונית מלווה בהסבר בשפת האם, ויוצרת תחושת בטחון בקרב התלמידים.
ב. השלב הבא מוביל לחיזוק רכישת אוצר המלים והביטויים מתוך סיפורי התמונות.
פעילות זו נעשית דרך שימוש בכרטיסיות תמונה, חזרות ודיאלוגים ועבודה בספר.
ג. בשלב החיזוק, משולב תהליך רכישת המלים החדשות עם המלים שנלמדו בשלב מוקדם יותר באופן המשמר את עיקרון הלמידה המחזורית. (ספירלית)
ד. שלב זה כולל שימוש במגוון משחקים, משימות, הצגות ופעילויות שונות.
ה. שירים ודקלומים מהווים אמצעי נוסף להחדרת אוצר המלים החדשחלקם מוכרים וחלקם נכתבו במיוחד עבור התכנית.
ו.בשלבים המאוחרים יותר אוצר המילים שנרכש במהלך הסיפורים,למידת השירים והדקלומים,משולב בתוך דיאלוגים והופך לחלק אינטגראלי מאוצר המלים הכולל של התלמידים.

2.שיחה ודיונים:
שלב השיחה -דיון (המופיע אחרי הצגת סיפור התמונה, או בשלב מאוחר יותר), עוזר ליצירת מעורבות של התלמידים בתוכן הסיפורים ויוצר קשר בין החומר הנלמד לבין מצבי מציאות אמיתיים.
(הכותרת במדריך למורה – "בואו נדבר").

3. משחקים
התכנית מספקת הזדמנויות רבות לחקר והתנסות דרך המשחקים והתחרויות. באמצעות משחקים אלה, הילדים בוחנים ומחדדים את יכולת הלמידה ומפתחים את הדמיון ואת חוש היצירה.
המשחקים בתכנית מבוססים על כללים ומקדמים את התפתחות האוטונומיה כמו גם את שיתוף הפעולה של התלמידים, תהליך התורם להתפתחות חברתית, רגשית ואינטלקטואלית.

4.מודעות פונולוגית
תשומת לב רבה ניתנת לפיתוח המודעות הפונולוגית לצלילי השפה האנגלית. התלמידים באים במגע עם צלילים שונים, מלים חורזות ותופעות פונטיות אחרות האופייניות לשפה האנגלית.

5. קריאה וכתיבה
באופן פורמאלי אין לימוד קריאה וכתיבה בשלב זה. לתלמידים ניתנות הזדמנויות חשיפה לטקסט הכתוב באמצעות "קריאת" השירים והכותרות על הלוח על ידי המורה.
פעילויות אלה משמשות כחשיפה הראשונה לאנגלית כתובה..

6. מעורבות הורית
מעורבות הורית בתהליך הלמידה היא אחת מן המטרות החשובות ביותר בקורס.
“Growing With Abc”. המורה מעודד ומטפח את היחסים בין ההורה לילד כדי לעודד את הילד ולהעצים את תהליך הלמידה.
להורים ניתנות הזדמנויות רבות לאספקת מידע ומשאבים לתהליך רכישת השפה על ידי הילדים.
על ההורים לשתף פעולה על ידי חזרות בבית על השירים והפזמונים עם הילדים או יצירת דיאלוגים קצרים ותרגול.
לשמירת קשר מורה-הורה יש חשיבות רבה. קשר זה יכול להתבצע על ידי משלוח מכתב המציין כי התלמיד נבחר ל"תלמיד השבוע/החודש",כאשר מתבקשת חתימת ההורים על המכתב.
מומלץ לאפשר השתתפות של הורחם במהלך אחד שעורים.

7. שיעורי בית
מטלות שיעורי הבית מבוססות בעיקר על חזרה, קישור בין תוכן השיעור וההורים, או הבאת חומרים מסוימים לכיתה.
התלמידים יכולים לכתוב את המטלות בשפת אמם או לצייר סימנים העשויים לעזור להם לזכור את המטלות בבית הקשורות למשימות שנלמדו בכתה.
שתי האלטרנטיבות תלויות בגיל וברמת התלמידים.
החלק "Don't forget" (בסוף ספר התלמיד) משרת כ"מחברת קשר" לעריכת הערות הקשורות בשיעורי הבית. בעמודת ה"הערות" ,יכולים המורה או ההורה להעיר את הערותיהם ובדרך זו לאפשר ערוץ תקשורת מילולית ,פתוח ונגיש.

8. גודל הקבוצה
גודל הקבוצה משתנה על פי דרישות בית הספר. עבודה בקבוצה גדולה יותר יכולה לאפשר פעילויות בקבוצות. כתות גדולות יכולות להתחלק לקבוצות באופן אקראי, על פי היכולות או על פי בחירת הילדים.
יש לוודא כי כל ילד מרגיש נוח ובטוח בתוך הקבוצה ויש לדאוג לכך שאף ילד לא יישאר מבודד.
קבוצות יותר קטנות מאפשרות להתגבר על הפער הקיימים בין התלמידים ומעודד אינטראקציה חברתית ותקשורתית בין התלמידים.

9. קצב ההתקדמות
רכישת שפה שנייה נעשית על ידי כל תלמיד בקצב ובדרך שלו.
על המורה לקחת בחשבון מספר עקרונות בתהליך קבלת ההחלטות באשר לקצב הלמידה:
על מגוון הפעילויות המוצגות בתכנית להוביל למטרה של שליטה פעילה באוצר המלים הנדרש בסיומה של כל יחידת לימוד. אי הצלחתו של התלמיד לרכוש את אוצר המלים, פירושה אי התאמת הקצב ליכולתו של התלמיד או שימוש מצומצם ובלתי יעיל בשיטות ההוראה הננקטות על ידי המורה, עובדה שאינה עונה על צרכי התלמידים בכתה האמורה. (יש לזכור כי תלמידים שונים רוכשים שפות באמצעות סוגי אינטליגנציות שונות).
אחת הדרכים להשגת תוצאות טובות יותר היא אכיפת השיטה המעגלית (ספיראלית), המומלצת מאוד על פי תכנית זו. במלים אחרות, תלמידים שלא עלה בידם לרכוש את שמות הצבעים ביחידת לימוד מס. 3 יפגשו את הצבעים ביחידת לימוד מספר 4 המציגה ומתארת את נושא חלקי הגוף.
בכל מקרה, אם גם לאחר יישום שיטות ההוראה השונות והמגוונות, לא הושגו התוצאות המבוקשות והרצויות, על המורה לשקול מחדש את אופני הצגת החומר, תוך כדי הדגשת פעילויות אלה או אחרות. במידת הצורך ניתן להאט את קצב הלמידה.

10. תלמידים דוברי אנגלית
למרות שדוברי אנגלית כשפת אם מהווים מיעוט בקרב אוכלוסיית התלמידים בכיתה, חשוב לשלבם בפעילויות בכתה.
להלן כמה מן הדרכים להפעיל תלמידים אלה:
פעילויות בעל - פה:
יש למנות תלמידים דוברי אנגלית כשופטים במשחקים.
יש לתת לתלמידים אלה לקרוא ולהציג את הטקסט של אגדת הילדים הכלולה בתוכנית, בפני כלל התלמידים.
יש לתת לאחד מן התלמידים הללו להשתתף במשחק תפקידים תוך כדי הצגת סיפור התמונה.
פעילויות בכתב הכוללות מיומנויות קריאה וכתיבה:
בזמן בחינת הידע שנרכש בסיום כל פרק (I CHECK MYSELF), בקשו מהתלמידים לקרוא את המילים במקום לומר את שמן על פי התמונה.
הנחו אותם ללמוד את האיות של המילים המופיעות בסוף כל פרק.
שכפלו את טקסט הסיפורים מהמדריך למורה ובקשו מהתלמידים לקרוא בכתה.
חלקו לתלמידים טקסטים של מספר סיפורים ובקשו מהם להתאימו לתמונה המתאימה.
הנחו את התלמידים לקרוא לבד את השירים והדקלומים המופיעים בספר.
בספר מופיע רק חלק מהשיר/דקלום, הילדים יכולים להדפיס את המשכו.
מצורפות שתי אגדות נוספות עבור התלמידים. בקשו מהתלמידים לקרוא אותן ולצייר תמונה מתאימה.

ד. הערכה
בתוכנית הלימוד,הערכה מילולית בע"פ והערכה כתובה, מתוכננות באופן עקבי ושיטתי על מנת לאפשר מעקב ובקרה על עבודת התלמידים והמורה גם יחד.
התוכנית רואה בהערכה תהליך מתמשך של תיעוד עבודת התלמידים .
מוצעת אפשרות של הערכה עצמית (“I CHECK MYSELF”) בסוף כל יחידת לימוד.הערכה זו מאפשרת לתלמידים להעריך את הידע שרכשו בכוחות עצמם. במהלך התוכנית משולבות פעילויות להערכה כתובה.
מאחר ובשלב זה לא מומלץ לתת ציונים מספריים,אנו ממליצים שכל מורה תמצא/ימצא שיטה להערכה חלופית. (מדבקות, כוכבים וכו')
במדריך למורה קיים מגוון רב של אפשרויות להערכה של התלמידים באמצעות דיאלוגים,דקלומים ושירים.

ה. מבנה ספר התלמיד:
ספר הלימוד "Growing With Abc" מורכב משמונה יחידות לימוד.
הספר נחלק לשני חלקים.
החלק הראשון מכיל את ספורי התמונה,השירים הדקלומים ופעילויות הצביעה.
החלק השני (מעמוד 61 ואילך) מכיל דפים לגזירה, עבור פעילויות היצירה שבתוכנית.
במדריך המורה מצויינים מספרי העמודים הרלבנטים לכל פעילות.
שני העמודים האחרונים בספר : “Don’t Forget” מיועדים להיות "מחברת קשר" בה הילדים יכולים לכתוב/לצייר מטלות והודעות שונות.

ו. מבנה המדריך למורה:
המדריך למורה מכיל ארבעה חלקים:
1. מערכי שיעור מפורטים עבור 53 שעורים.
2. תמלילי השירים,הדקלומים ופעילויות הבנת הנשמע שבדיסק.
3. הצעות לפעיליות מיוחדיות (הפסקה פעילה,יום אנגלית).
4. פעיליות לחגים (ניתנות לשכפול).

ז.עצות ו"טיפים" להוראה:

כדי לעזור לך בתהליך הלמידה, אנו מעונינים להציע את העצות וההמלצות הבאות:

  • יש להיות ידידותי ותומך כל הזמן. יש לזכור כי לכל ילד/ה יש סגנון למידה ייחודי.
  • יש לוודא כי השיעורים נעימים ומהנים. עובדה זו מגבירה את העניין ואת המוטיבציה.
  • יש לגוון את הפעילויות ולהתאימן לאוכלוסיית התלמידים בכיתה.
  • יש לכתוב את נושא השיעור על הלוח ולקרוא אותו בקול רם לתלמידים. לתלמידים יש זכות לדעת מה הם עומדים ללמוד.
  • יש לקרוא את ההקדמה לנושא חדש בתחילת כל יחידה.
  • יש להשתמש באייקונים ובסמלים ("לוגו") לציון את הפעילויות שבהן יש להשתמש במשך השיעור. עובדה זו עוזרת לארגון השיעור ומעודדת את התלמידים ליטול אחריות לביצוע המטלות.
  • מומלץ להכין לוח ABC מיוחד בכתה, שם תציגו את תוצרי עבודות היצירה של התלמידים.
  • התכנית מציעה מגוון רחב של פעילויות. אם כמה מהן קשות מדי לביצוע, יש לפשט אותן.
  • השימוש במדריך למורה חשוב מאוד לארגון השיעורים.

לקריאה על ערכת הלימוד של התוכנית
לתיאום פגישת הכרות עם התוכנית

Uprise בניית אתרים Uprise - בניית אתר תדמית וחנות וירטואלית באינטרנט